2025-06-03
Arbetslösheten ökar i Sverige. I januari i år var den 592 000, en ökning med 1,9 procentenheter i jämförelse med förra året. Kompetensförsörjningsbehovet kvarstår på höga nivåer år 2025. Mer träffsäkra utbildningar som arbetsmarknaden efterfrågar måste tas fram.
En av branscherna som ligger i topp när det gäller brist på kompetens är transport, med en märkbar brist på behöriga yrkeschaufförer. Sverige kommer att behöva cirka 50 000 nya lastbilsförare under de närmaste tio åren. Utifrån det kan vi konstatera att det finns för få utbildningsplatser för yrkesförare.
Brist på yrkesförare kan innebära brist på miljöarbetare
Bristen på yrkesförare innebär en reell risk för stora störningar i samhällets infrastruktur, som till exempel insamling av källsorterat avfall och material.
Miljöarbetaryrket förväntas en stabil tillväxt de närmaste fem åren, och efterfrågan inom yrkesområdet bedöms kvarstå på sikt. Inte minst på grund av satsningarna som just nu genomförs för ökad källsortering och återvinning.
Miljöarbetare är ett framtidsyrke
Verdis är en ledande aktör i miljöbranschen, som samlar in och transporterar källsorterat avfall och material i omkring 25 kommuner runt om i Sverige. Vi utför en samhällskritisk tjänst, en viktig pusselbit i ett hållbart samhälle.
Med innovativa lösningar, för att till exempel minska antalet transporter och öka antalet eldrivna fordon, arbetar vi för att driva den gröna omställningen framåt.
De nya bestämmelserna runt förpackningsinsamlingen innebär stora förändringar. Som samarbetspartner arbetar Verdis aktivt tillsammans med kommunerna för att hitta nya lösningar som effektiviserar och utvecklar insamlingssystemet, samt sänker koldioxidavtrycket och kostnaderna.
Det finns för få utbildningsplatser för yrkesförare.
Fordons- och transportprogrammet är ett av de två mest populära yrkesprogrammen på gymnasiet. Det är i genomsnitt två sökanden per utbildningsplats, och antalet sökande har ökat fyra år i rad.
De som inte får plats på gymnasiets transportprogram eller vuxenutbildningen, kan välja att bekosta sin körkortsutbildning själva. Men utbildningarna för C-körkort respektive YKB kostar ungefär 25 000 kronor vardera, det vill säga runt 50 000 kronor sammanlagt. En kostnad som inte alla har möjlighet att stå för själva.
Genom att möjliggöra att arbetslösa personer får rätt utbildning, kan vår bransch både bidra med fler jobb och säkerställa att samhällsuppdraget genomförs.
1. Skapa fler utbildningsplatser
Utbildningsplatserna måste bli fler, både på Transportprogrammet och Vuxenutbildningen. Antalet utbildningsplatser står inte i proportion till vare sig arbetsmarknadens behov eller det intresse som finns för att utbilda sig till yrkesförare.
2. Finansiera utbildningen
Idag är det dyrt att själv bekosta C-körkort och YKB, vilket innebär ett hinder för många. Genom statlig hel- eller delfinansiering, alternativt möjlighet till studielån från CSN, kan fler personer få möjlighet att utbilda sig.
3. Validera utländska körkort
Det krävs ett snabbare förfarande för yrkesförare från andra länder, som har motsvarande C-körkort och likvärdig YKB. Kartlägg eventuella kunskapsbrister och gör utbildningsinsatserna mer effektiva. Utbildningsanordnare behöver kunna erbjuda mer flexibla och behovsanpassade kompletteringsutbildningar.
Träffa oss på Hamnplan i Visby under Almedalsveckan 2025!
Se Verdis seminarium i Almedalen 2024
Läs Verdis rapport från 2024
miljöarbetare.nu